Opdateret: 2018-02-12

Webmaster: Jens Due

Pådenne side kan man læse anmeldelser af vore koncerter. Den sidste står først.

Alle anmeldelser er skrevet af Henning Gruber, Pinjevej 4 Fensmark, 4684 Holmegaard.

NINA KAVTARADZE klaver - søndag den 26. november 2017

Pianisten, musikkunstneren Nina Kavtaradze i Kompagnihuset.

Næstved Musikforenings sidste koncert i dette år, 2017, blev en elegant demonstration af, hvilket kunstnerisk og teknisk niveau, der kan nås, når et talent bliver understøttet og udviklet i tide. Musikforeningen havde inviteret pianisten Nina Kavtaradze til at give en koncert i kompagnihuset søndag d. 26. november 2017, og det var der mange, der var glade for. Den lille spinkle kvinde med en næsten undskyldende fremtræden viste sig ved klaveret at være en virkelig stor kunstner. Helt uden brug af understøttende noder, beherskede hun med stort overskud såvel den romantiske som den nyere klaverkunst/-litteratur.

Nina Kavtaradze indledte koncerten med Mozarts klaversonate i D-dur, KV 331. Et velkendt værk, navnlig sidste sats: Tyrkisk march. Det var især menuet-satsen, som Nina Kavtaradze spillede med fine, små indlagte temposkift, med en næsten romantisk tone, der hævede sonaten op på et højt niveau. Herefter fulgte 6 små præludier op 34 af Sjostakovitj, og også her viste Nina Kavtaradze hvilke store fortolkningsmuligheder, hun kunne fremtrylle. Følelserne i Sjostakovitj´s små klaverstykker, vandrede fra det humørfyldte, det drømmende og over til krigsstemning. Som afslutning på første del af koncerten spillede Nina Kavtaradze Ungarsk Rhapsodi nr 6 af Franz Liszt. En forrygende opvisning i klaverkunst.

Efter pausen spillede Nina Kavtaradze Robert Schumann´s Symfoniske Etuder op 13, og med dette værk, som er banebrydende for den romantiske musik, fik publikum endnu engang en fantastisk oplevelse af stort teknisk overskud krydret med den gryende romantiske musik.

Og minsandten om ikke der var overskud i Nina Kavtaradze til at give et ekstranummer, men af en helt anden karakter end de værker, der var blevet spillet i koncerten: En tango i bedste argentinske stil komponeret af Nina. Det var en uforglemmelig søndag eftermiddag i Musikforeningen.

ESKÆR TRIO - søndag den 29. oktober 2017

Søndag eftermiddag den 29.oktober fik Næstved Musikforening besøg af Eskær-trioen, et af de fineste ensembler i Danmark, som gav en meget flot koncert i kompagnihuset. Eskær-trioen består af søstrene

Julie Eskær, violin, og

Emilie Eskær, cello og med

Charlotte Thaning ved klaveret.

Programmet var sammensat af 1 nyere dansk værk samt 2 klavertrioer fra begyndelsen af 1800-tallet:

1.Anders Nordentoft: Doruntine

2.Beethoven: Geistertrioen, op 70, nr 1

3.Mendelsohn: Klavertrio opus 49 nr 1.

Anders Nordentoft er en af de spændende danske komponister, der giver nye toner og klangfarver til dansk musik. Det værk, Doruntine, beskriver en prinsesses vandring gennem landskabet til sit bryllup, og Eskærtrioens foredrag var meget intenst og spændende. Og ved at sætte Nordentoft først på programmet blev publikum erindret om, at den kommende uge er ugen for dansk musik i radioen m.v.

Herefter spillede Eskær-trioen Beethovens klavertrio op 70, nr 1, Geistertrioen. En forrygende flot 1. sats, efterfulgt af en meget rolig, næsten drømmende 2. sats, og afsluttende med en 3. sats, presto, hvor man fornemmede en tilbagevenden til livet. Fantastisk flot og yderst kompetent sammenspil.

Programmets sidste værk var den dejlige klavertrio op 49,nr 1 af Felix Mendelsohn. Eskær-trioens udgave af værket indeholdt alt, hvad man kan forvente sig af søde drømme, drama, elegance og utroligt godt sammenspil. Eskær-trioen viste hvordan sammenspil på et højt niveau kan blive til stor kunst, og også det var en stor oplevelse.

Ingen tvivl om, at publikum fik en rigtig dejlig søndag eftermiddag i Musikforeningen.

VAD & HOLMEGAARD / SANG & KLAVER - søndag den 15. oktober 2017

Det virker som om de unge danske musikere og sangere bliver bedre og bedre, såvel teknisk som kunstnerisk. Jeg ved ikke om det er rigtigt, men koncerterne i Næstved Musikforening har gennem de seneste sæsoner indikeret påstanden.

Koncerten søndag den 15. oktober 2017 bekræftede i hvert fald antagelsen. Her gav operasangeren Jakob Vad, baryton, og pianisten Elisabeth Holmegaard et fremragende program bestående af danske og franske sange.

Jakob Vad indledte koncerten med en række tidlige sange af Carl Nielsen, op 4 og 6, bl. a. til tekster af I.P. Jacobsen, og allerede her vistes det høje niveau, både i sang og akkompagnement. Mellem de to sangafsnit spillede Elisabeth Holmegaard Carl Nielsens Chaconne op 32. Et af værk, som Carl Nielsen har skrevet i en ældre sydeuropæisk tradition, hvor et bastema gentages et antal gange, mens et tilsvarende antal forskellige temaer svæver oven over. Et Carl Nielsen-værk, som høres for sjældent.

Efter pausen blev hovedvægten lagt på fransk musik. Jakob Vad fremførte på meget dramatisk vis og med inderlighed tre sange af Maurice Ravel fra skuespillet Don Quichote, og fra Charles Gounods opera Faust sang Jacob Vad Valentins arie: oh, Sainte Medaille ….. Sangene blev sunget med en stor dramatisk inderlighed, og man kunne tydeligt fornemme, at dette repertoire passede til Jacob Vads stemme og temperament.

Men vi blev heller ikke snydt for fransk klavermusik. Elisabeth Holmegaard spillede Claude Debussy's L'isle Joyeuse. Et pragtfuldt stykke impressionistisk klavermusik spillet med indføling og teknisk overskud.

Ekstranummer? Selvfølgelig: Jacob Vad sang Sangen til aftenstjernen fra Wagners opera: Mestersangerne.

En dejlig søndag eftermiddag i Musikforeningen.

Argentinske rytmer i Næstved - søndag den 7. maj 2017

Der var lys, farver og fantastiske rytmer i Kulturcentret Søndag den 7. maj. Her gav Piazzolla Orchestra koncert, en koncert som udelukkende bestod af værker af tangospecialisten over alle: Astor Piazolla fra Argentina.

De fem musikere er:

Accordeon: Bjarke Mogensen

Violin:Philippe Benjamin Skov

Piano:Tanja Zapolski

Guitar:Per Arne Ferner

Bas:Jesper Thorn

og med en meget medrivende og intens sang: Andrea Pellegrini

Piazzolla Orchestra spillede en lang række af Astor Piazzollas tangoer med stor elegance og indføling, selvfølgelig i eget arrangement afstemt efter deres instrumenter, og med harmonikaen som det bærende element. Det understregede musikernes tekniske og musikalske overskud, og publikum fornemmede den intense nerve, der er indeholdt i tangoerne. Andrea Pellegrinis mørke stemme og Tanja Zapolskis elegante og stærke rytmer på klaveret, understregede den underliggende erotiske stemning i tangomusikken.

Om publikum kunne lide det? Det er der vist ingen tvivl om. Efter koncerten ville de ca 150 tilhøreres klapsalver ikke forstumme, og Piazzolla Orchestra gav da også et ekstranummer, som publikum kunne gå hjem med. En virkelig god musikalsk eftermiddag. Og solen skinnede, da vi forlod koncerthuset.

CARION BLÆSERKVINTET koncert - søndag den 12. marts 2017

Hu hej, hvor det går!

Søndag den 12. marts gav et ganske anderledes og specielt ensemble: Carion Blæserkvintet, koncert i Næstved Musikforening. Det meget originale ved ensemblet består i, at de tager et værk af ældre eller nyere dato og uanset om det originale værk er skrevet for et eller flere instrumenter, omarbejdes det til de fem blæsere. På grund af den måde Carion-kvintetten optræder på, spilles alle stykker i koncerten uden noder.

Ensemblets instrumentgruppe består af:

Fløjte: Dóra Seres

Obo: Egils Upatniek

Klarinet: Egilsa Sefers

Horn: David M.A.P. Palmquist

Fagot: Niels Anders Vedsten Larsen

Samtidig med at et værk blev spillet, ”dansede” musikerne ind og ud mellem hinanden på scenen, hvorved den eller de musikere, der netop i den spillede sekvens havde hovedtemaet, stod lige foran publikum, næsten som i en ballet eller et dansende skuespil. Ekstremt elegant. Det gav musikerne mulighed for at understrege den musikalske spænding i temaet. Ideen blev fremført med stor elegance.

Men hvad spillede Carion så? Ja, hvis man ser på sværhedsgrad, veg de ikke tilbage for noget. De indledte første del af koncerten med Mefisto-valsen af Franz Listz, et umenneskeligt svært klaverstykke, og sluttede med tre korte, ret vanskelige, men populære stykker, af Jacques Ibert. Efter pausen spillede Carion tre populære stykker af Shostakovich, nogle ungarske danse fra middelalderen, indsamlet og bearbejdet af Ferenc Farkas, samt 5 rumænske folkedanse af Bela Bartok, hvorefter programmet sluttede med Franz Listz´s Paganini-etude nr 6.

Koncerten var utvivlsomt en stor oplevelse for det begejstrede publikum, men efter et ekstranummer: "O sole Mio", fik musikkerne lov at trække sig tilbage.

Ensemble Storstrøms koncert - søndag den 5. februar 2017

Der er sikkert mange, der sender en tak til Næstved Kommunes kulturudvalg for deres støtte til ”vores” Symfoniorkester og Ensemble Storstrøm. Søndag d. 5. februar gav fire af Ensemble Storstrøms musikere koncert i Kompagnihuset, og der var fuldt hus. Publikum vidste på forhånd, at der ventede dem en stor oplevelse,- og det fik de også!

Ved denne koncert var Ensemble Storstrøms musikere: Stephane Tran Ngoc, violin, Piotr Zelazny, bratch, Tobias Gørvild Lautrup, Cello og Jacob Westh, klaver, og de indledte koncerten med et tidligt værk af Schubert: En klaverkvartet i to satser; En rigtig forårsbebuder, hvor Schubert havde lagt vægten på klaveret. Efterfølgende fremførte de fire musikere Mozarts klaverkvartet i g-mol med mozartsk elegance og med et sublimt sammenspil. Mozart falder jo næsten altid i publikums smag, og når der så bliver spillet med overskud som ved denne koncert, bliver det en succes.

I pausen talte en stor del af publikum om den store oplevelse, første del af koncerten allerede havde givet, og man så frem til anden del af koncerten med Brahms' klaverkvartet. Publikum blev ikke skuffet, tvært imod. Brahms klaverkvartet i A-dur op. 26, indledtes med en næsten wagnersk lidenskabelig første sats, og allerede her viste de fire musikere, at dette ville blive koncertens højdepunkt. Strygerne og klaveret nåede et umådeligt højt sammenspilsniveau, og den unge Tobias Gørvild Lautrup viste, at han var det rigtige valg til at deltage med cellostemmen. Det kan ikke gøres bedre