Søndag den 1. november 2020 kl. 15:30

Ensemble Storstrøm

Entré løssalg 150 kr.

Ildbæreren Beethoven

Der eksisterer nogle fastlåste, stereotype billeder af Ludwig van Beethoven: det stride grå hår, det uundværlige hørerør, hans vilde temperament, den sure mund og så utallige anekdoter, der mest handler om, at han var en vanskelig og uomgængelig person. Men Beethoven er andet og mere. I ungdomsårene var han en ombejlet komponist med et flamboyant udseende, og han kunne gøre sig i Wiens højeste kredse. Faktisk var han også sin tids førende klavervirtuos, og dette afspejler sig i hans fantastiske klaversonater og de fem klaverkoncerter. Allerede i Trioen for fløjte, fagot og klaver, fra hans teenageår, mærker vi, at verdenspianisten er på vej, og samtidig konstaterer vi, at Beethoven, der stadig havde sin hørelse i behold, havde lagt øre til både Haydn og Mozart.

Ensemble Storstrøm har, her i jubelåret (1770-2020), sat fokus på den unge Beethoven, og Klaverkvartetten i Es-Dur er nærmest en lille klaverkoncert omgivet af tre instrumenter. Og her kan man selv vælge: Beethoven skrev både en version med tre blæsere og så denne med tre strygere.Men især forbinder vi Beethovens livskraft og musikalske geni med ambitionen om, som en Prometheus, at forbinde jord og himmel, samle elementerne på næsten alkymistisk vis, sådan som vi oplever det i hans Niende symfoni og her i Prometheus-musikken.

Den største musik bliver aldrig gammel, og Beethoven føles altid nærværende. Hans musik bevæger sig som en rumkapsel ubesværet igennem tid og rum og synes evig gyldig.

• Ludwig van Beethoven: Ouverture til Kong Stephan – arr. af Jakob Westh
  • Trio for fløjte, fagot og klaver G Dur WoO37Fra ” Die Geschöpfedes Prometheus” - arr. af Jakob Westh
  • Menuet og Finale fra Trio Op 87
  • Klaverkvartet Es-dur Opus 16