Næstved Musikforening
Opdateret: 2024-10-24
Webmaster: Jens Due
Herlufsholm Kirke,
Herlufsholm Allé 182, 4700 Næstved
Begge koncertdele er gratis for vore medlemmer
Entré løssalg: Hvis man kun vil høre første del af koncerten (Pergolesi) er prisen kr. 70,-. Hvis man vil høre det hele eller kun anden del (med Cantemus og duo) er prisen kr. 200,-.
Koncerten arrangeres i samarbejde med Herlufsholm Kirke
Jørgen Graven Nielsen
Koncerten starter med Pergolesis "Stabat mater".
Katrine Sandvad Johannsen og Maria Camelia Paulescu - ved orglet Nabil Hanna.
Efter en kort pause tager Cantemus over sammen med Duo Lundbak/Holm.
Koncerten byder på fantastisk musik både fra den romantiske periode og fra nyere tid. Programmet falder i to afdelinger med hver sit tema – omkranset af enkeltstående værker. Første tema rummer musik der læner sig op ad Mariæ Bebudelse – koncertdagen falder på netop Maria bebudelsesdag. Andet tema er musik, der beskriver skumring og aften.
Da der ikke eksisterer originalmusik for kor, klaver og obo, har korets dirigent Jørgen Graven Nielsen omarrangeret musik skrevet for kor og klaver og forsynet satserne med obo. Desuden har Jørgen Graven Nielsen til lejligheden komponeret et spritnyt Magnificat for kor, klaver og obo, som får sin uropførelse ved koncerten.
Koncerten indledes med Francis Poulenc’s smukke og udtryksfulde sonate og obo og klaver.
Herefter følger en afdeling med musik skrevet til jomfru Marias ære. Først to lyriske Mariaviser af Max Reger, oprindeligt skrevet for kor og orgel, men her i en ny instrumentation for kor, obo og klaver. Herefter følger en helt ny komposition af den populære engelske komponist John Rutter, skrevet over den salme, som på dansk kendes som ”En rose så jeg skyde”. Her er Maria Lundbak solist, og koret indtager en akkompagnerende rolle.
Så uropføres Jørgen Graven Nielsens ”Magnificat” til den tekst, der på dansk betegnes som ”Marias lovsang” og som følger umiddelbart efter englens forkyndelse om, at Maria skal føde den højestes søn, sådan som teksten fremgår hos Lukas i kap. 1.
Som en frisk sorbet opføres herefter et herligt og sprudlende værk af Karen Siegel: "To be free".
Koncerten afsluttes med en afdeling med skumrings- og aftenmusik: Petersson-Bergers kendte ”Stemning”, to kvartetter af Brahms, Rheinbergers korhit ”Abendlied”.
Bozza’s pastorale-fantasi for obo og klaver får roen til at falde på, hvorefter vi nærmest falder i søvn – til sidst! – ved at lytte til “Sleep” af den nulevende, amerikanske komponist Eric Whitacre’s for kor a capella.
Koncerten rundes umådeligt smukt af med Matti Borgs ”Aften”.
Maria Lundbak er uddannet oboist fra Musikhögskolan i Malmö, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium samt Syddansk Musikkonservatorium i Odense, hvor hun debuterede fra solistklassen i juni 2022.
Maria er en meget aktiv freelance musiker, som optræder som solist, kammer- og orkestermusiker. Udover de klassiske arenaer, er Maria også engageret i projektledelse og ensembleleder på projekter bl.a i Kunstnerkollektivet Venteværelset. Maria spiller i blæserkvintetten Nordvind, der i oktober 2020 fik en plads som semifinalister i P2’s kammermusikkonkurrence.
Maria er meget passioneret og dedikeret for det pædagogiske arbejde og hun underviser på bl.a. Københavns Musikskole og i obopædagogik på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.
Pianisten Elias Holm har etableret sig som et af de mest interessante og fremadstormende yngre navne på den danske klassiske musikscene, kendt som en alsidig og passioneret musiker, der med stor entusiasme og fantasifuldhed kaster sig over solo-, kammermusik- og lied-projekter med repertoire der strækker sig fra den tidlige barok til helt nyskrevet musik.
Elias Holm studerer på solistklassen ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium hos Prof. Jens Elvekjær og har derudover studeret på Universität der Künste i Berlin hos Prof. Klaus Hellwig og modtaget privatundervisning hos den verdenskendte pianist Maria João Pires i hendes hjem i Portugal. Elias har markeret sig ved flere danske og internationale konkurrencer, senest i P2 Kammermusikkonkurrence 2023 og i Copenhagen Lied-Duo Competition 2019.
Han er hyppig gæst ved nogle af de største musikfestivaler og -foreninger i Danmark og Skandinavien. Herunder kan nævnes Hindsgavl Festival, Kammermusik på Lundsgaard, SommerKlassisk i Tivoli, Festival&Friends, Aarhus Kammermusikfestival, Musik i Syd (Sverige) og Festspillene i Bergen (Norge). Elias har modtaget støtte fra bl.a. Sonning Fonden, Carl Nielsen og Anne Marie Carl-Nielsen Legatet, Van Hauens Legat og Augustinus Fonden.
Projekter i 2024 inkluderer indspilning af solo debut-CD med Buxtehudes La Capricciosa og Bachs Goldbergvariationer, indspilning af Messiaens sangcyklus Harawi med mezzo-sopran Sophie Haagen og talrige koncerter i både Sverige, Norge og Danmark.
Kammerkoret Cantemus er et ambitiøst amatørkor bestående af ca. 30 dygtige og erfarne korsangere. Koret har base i Næstved, men har deltagere fra hele Sydsjælland. Koret har et bredt repertoire med hovedvægten på det kirkelige repertoire. Cantemus har opført en række kompositioner og arrangementer af korets dirigent Jørgen Graven Nielsen. Koret synger hvert år ca. 8-10 koncerter rundt omkring på Sjælland - især mange kirkekoncerter. Desuden har koret tradition for at deltage i projekter med andre kor fra regionen. Senest har koret med stor succes opført Orff’s Carmina Burana, Händels Messias sammen med Herlufsholm Kirkes Kammerkor, samt deltaget i et fælles korprojekt med bl.a. Klosterkirkens Kor og Ensemble Storstrøm, dirigeret af Cantemus’ dirigent Jørgen Graven Nielsen.
Cantemus’ dirigent har de sidste 6 år været Jørgen Graven Nielsen, musikskoleleder i Næstved. Jørgen er uddannet Almen Musikpædagog samt Kor- og orkesterleder, og har undervist i korledelse på konservatorier ogkirkemusikskolen, samt dirigeret en lang række kor og orkestre. Jørgen har desuden et bredt virke som komponist og arrangør.